Connect with us

English

₹ 2000 Notes Will Be Discontinued! Fake News Resurfaced on Social Media

Social Media is full of various predictions, studies, and reports about the Demonetization of Rs 2000 notes. The claim has been busted by us in the past but the claim, by all means, keeps resurfacing again and again. The intensity of this claim can be seen here.

Published

on

Claim

Are the rumors of demonetization of Rs 2000 currency notes true RBI @PMOIndia? Many firms are asking their employees to not accept 2000 rupee notes and many articles are also written on the same. #demonetization 

Twitter User tags RBI, Prime Minister’s Office and Finance Minister Nirmala Sitharaman and asks if the rumors of Demonetization of Rs 2000 notes are true. The user also says, “Most of the firms are asking their employees not to accept Rs 2000 notes and there are many articles on the issue.”

@nsitharaman

Verification:

Social Media is full of various predictions, studies, and reports about the Demonetization of Rs. 2000 notes. The claim has been busted by us in the past but the claim, by all means, keeps resurfacing again and again. The intensity of this claim can be seen here.

RBI denies another Demonetization

As we began fact-checking the viral claim, we found that RBI has already clarified the issue of demonetization. As per media reports, the RBI has denied banning Rs 2000 notes. An RBI spokesperson, talking to a media outlet, said, “The RBI has issued no such order and has no plan to withdraw Rs 2000 notes or print new Rs 1000 notes by January 1, 2020”. We further checked RBI’s official website in the wake of fresh rumors of demonetization but no such notice or notification was found there. We also checked RBI’s social media properties where they post regular updates but no such information could be seen in any of their updates.

Notifications issued by RBI can be seen here.

What fueled the rumors?

Cropped photo of a fact check by Hindi daily ‘Dainik Purvodaya’ is being used to fuel false claim of Demonetization

A cropped photo of a daily newspaper is going viral on social media. Users are using this cropped photo to back their claim of demonetization. 

When we proceeded to fact check the image, a simple Google search led us to the source of the claim which is a fact check itself. A daily newspaper published a fact check on December 1, 2019, and someone intentionally cropped the photo and it went viral on Social Media.

Here’s the full context of the cropped photo.

The fact check by Hindi Daily ‘Dainik Purvoday’ can be read below.

View Article

null

Internal notice issued by VRL Logistics is being used to showcase how agencies are not accepting Rs 2000 notes

A claim went viral which stated that a private logistic firm named VRL Logistics has stopped accepting Rs 2000 notes. While the claim turned out to be false as the notice was issued for internal circulations and was immediately withdrawn but it did the rounds on Social Media.

ਕੀ VRL Logistics ਸਵੀਕਾਰ ਨਹੀਂ ਕਰੇਗੀ 2000 ਰੁਪਏ ਦੇ ਨੋਟ? ਪੜ੍ਹੋ ਵਾਇਰਲ ਦਾਅਵੇ ਦਾ ਸੱਚ

ਸੋਸ਼ਲ ਮੀਡਿਆ ਤੇ ਇੱਕ ਤਸਵੀਰ ਕਾਫੀ ਤੇਜ਼ੀ ਦੇ ਨਾਲ ਵਾਇਰਲ ਹੋ ਰਹੀ ਹੈ। ਵਾਇਰਲ ਹੋ ਰਹੀ ਇਸ ਤਸਵੀਰ ਦੇ ਵਿੱਚ ਕਰਨਾਟਕ ਦੀ ਇੱਕ ਕੰਪਨੀ VRL Logistics ਵਲੋਂ ਜਾਰੀ ਕੀਤੇ ਸਰਕੂਲਰ ਨੂੰ ਸ਼ੇਅਰ ਕੀਤਾ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ। ਵਾਇਰਲ ਹੋ ਰਹੀ ਇਸ ਤਸਵੀਰ ਵਿੱਚ ਦਾਅਵਾ ਕੀਤਾ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ ਕਿ VRL Logistics

If this Business Standards article is to be believed, a set of such claims fueled the rumors on Social Media.

Amid fresh demonetisation rumours, small firms avoiding Rs 2000 notes

Amid rumours about demonetisation of Rs 2,000 bank notes, some companies have advised their cashiers to not accept the high-value pink notes from the customers. They have also directed their accountants to deposit cash balances of Rs 2,000 notes in banks.

The inauthentic website publishes a ‘Misleading’ article to fuel the rumors of Demonetization

We further checked if there are more such claims which may fuel the ongoing chatter. We found one such article on a web portal. The headline of the article reads, “WILL HE, WON’T HE? Rumors swirl about another demonetization by PM Modi, now of Rs 2000 currency note”

While the headline itself is a product of clickbait culture, the article falsely reports many incidences that are intended to fuel the rumor and are not backed by authentic sources.

WILL HE, WON’T HE? Rumours swirl about another demonetization by PM Modi, now of Rs 2000 currency note

India here and now

Similar claims have gone viral in the past

This Times of India article states how similar claims went viral last year and seeing the intensity of the claim, Government had to issue a clarification.

No proposal to withdraw Rs 2,000 notes: Government – Times of India

NEW DELHI: The government on Friday said that there is no proposal to withdraw Rs 2,000 denomination note. RBI introduced Rs 2,000 notes following demonetisation of high value Rs 500 and Rs 1,000 notes in November 2016.

Besides, TOI article, you can see how such claims have been doing the rounds on Social Media for long now in our various fact checks below

Read our Hindi Fact Check here

RBI ने नहीं बंद किए 2000 के नोट, आजतक के स्क्रीनशॉट को किया गया गलत तरीके से वायरल

सोशल मीडिया पर भारतीय रिजर्व बैंक से संबंधित एक खबर सोशल मीडिया पर खूब शेयर की जा रही है। वायरल खबर के साथ दावा किया जा रहा है कि सेंट्रल रिज़र्व बैंक ऑफ़ इंडिया 1000 रुपए का नया नोट जारी कर रहा है। साथ ही 1 जनवरी 2020 से RBI

Read our Gujarati Fact Check here

RBIએ રજુ કરી રૂપિયા 1000ની નવી નોટ, 2000ની નોટ થશે બંધ, જાણો વાયરલ પોસ્ટનું સત્ય

સોશિયલ મીડિયા પર વાયરલ થયેલા સંદેશમાં દાવો કરવામાં આવ્યો છે કે ભારતીય રિઝર્વ બેંક (આરબીઆઈ) એ નવી 1000 રૂપિયાની ચલણી નોટો બહાર પાડી છે. કથિત નવી નોટમાં મહાત્મા ગાંધીની છાપ છે અને અન્ય સહીઓ વચ્ચે જમણી બાજુ લીલી પટ્ટી છે. કેટલાક સોશ્યલ મીડિયા યુઝર્સે આ જ દાવા સાથે ફેસબુક અને ટ્વિટર પર આ તસવીર શેયર કરી હતી.

Read our Punjabi Fact check here

RBI ਨੇ ਨਹੀਂ ਬੰਦ ਕੀਤੇ 2000 ਦੇ ਨੋਟ , ਆਜਤੱਕ ਦੇ ਸਕਰੀਨ ਸ਼ੋਟ ਨੂੰ ਗ਼ਲਤ ਤਰੀਕੇ ਨਾਲ ਕੀਤਾ ਵਾਇਰਲ

ਸੋਸ਼ਲ ਮੀਡੀਆ ਤੇ ਆਜਤੱਕ ਚੈਨਲ ਦੇ ਕੁਝ ਸਕਰੀਨਸ਼ੋਟ ਵਾਇਰਲ ਕੀਤੇ ਜਾ ਰਹੇ ਹਨ। ਵਾਇਰਲ ਹੋ ਰਹੇ ਸਕਰੀਨਸ਼ੋਟ ਵਿੱਚ ਇਹ ਦਾਅਵਾ ਕੀਤਾ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ ਕਿ RBI 2000 ਰੁਪਏ ਦੇ ਨੋਟ ਬੰਦ ਕਰਨ ਜਾ ਰਹੀ ਹੈ। 31 ਦਸੰਬਰ ਤੱਕ 2000 ਰੁਪਏ ਦੇ ਸਾਰੇ ਨੋਟਾਂ ਨੂੰ ਵਾਪਿਸ ਲੈ ਲਿਆ ਜਾਵੇਗਾ। ਹਾਲਾਂਕਿ ਅਗਰ ਅਸੀਂ ਇਹਨਾਂ ਸਕਰੀਨਸ਼ੋਟ ਨੂੰ ਧਿਆਨ ਨਾਲ ਦੇਖੀਏ ਤਾਂ ਹੈਡਲਾਈਨ ਦੇ ਵਿੱਚ ਸਾਨੂੰ ‘?’

No, Rs 2000 notes will not be demonetized

Our fact check found that the claim is a hoax. RBI has not issued any such notice.

Tools Used

  • Google Search

Result: False

(If you would like us to fact check a claim, give feedback or lodge a complaint, email us at checkthis@newschecker.in. You can also visit the Contact Us page and fill the form)

Authors

Continue Reading

English

Did Qatar cancel all Air India flights under Vande Bharat Mission? No, it’s a false claim

An image which states that Qatar cancelled all Air India flights under Vande Bharat Mission is false.

Published

on

Claim

An image we received on our Whatsapp verification number claims “Qatar cancelled all Air India Flights Under Vande Bharat Mission.” See the image below. 

Factcheck

The above image also claims that earlier Air India got exemptions from their airport charges on account of Vande Bharat being an evacuation mission. Later, on realising that passengers paid 700 riyals for these tickets, they cancelled all the flights. 

We found similar messages being circulated on Facebook and Twitter, examples below. 

What an image we build !!

Người đăng: Shrikant Prabhu vào Thứ Sáu, 15 tháng 5, 2020

You can view another example here

Through a keyword search we came across a clarification on the official Twitter page of the Embassy of India Doha, Qatar. It denied the rumour by stating that a flight was cancelled due to technical reasons. And is being rescheduled for 12 May. 

A subsequent tweet on 11 May by the Embassy of India, Doha expressed that a few media channels were making a baseless claim about flight IX-374 from Doha to Thiruvananthapuram was cancelled because of differences over landing and handling charges. None of it is true. 

Conclusion

We found the claim in the image which states that Qatar cancelled all Air India flights under Vande Bharat Mission to be false. 

Tools Used

  • Google search
  • Twitter advanced search 

Result: False 

(If you would like us to fact check a claim, give feedback or lodge a complaint, WhatsApp us at 9999499044. You can also visit the Contact Us page and fill the form)

Authors

Continue Reading

Coronavirus

Photograph Taken in 1985 Shared on Social Media in the Backdrop of COVID-19 Pandemic

A photograph is being widely shared on social media, which shows a woman holding a child in her hands, claiming that this picture was taken before the mother succumbed to the novel coronavirus in Italy.

Published

on

A Facebook user shared a photograph of a woman holding a child her in her hands claiming that this picture was taken before the mother succumbed to the novel coronavirus in Italy.

बेटे से माँ की जुदाई…है भगवान हर माँ की रक्षा करों !इटली की महिला कोरोना की तीसरी और आखरी स्टेज में थी सामने उनका 18…

Người đăng: Subham Chouhan Lalla Bhaiya vào Thứ Ba, 21 tháng 4, 2020

The caption of the viral image, when translated to English, reads, ‘Such a disheartening incident. Female Corona patient in Italy was in the third stage and her 18-month-old child was crying a lot. The patient expressed her last wish that she wanted to hug her child once. The doctors covered her entire body, and as she holds the child, the child stopped crying, but the mother succumbed to the coronavirus.’

We found that the photograph was being shared on Facebook and Twitter with identical claims.

Several readers sent the viral pictures to Newschecker’s WhatsApp helpline number for verification.

Fact Check

With the help of reverse image search, we found the same image in Magnum Photos. The image viral on social media was clicked in 1985 at a cancer treatment centre in Seattle, USA by photojournalist Burt Glinn, before the baby’s bone marrow transplant and has no connection with the ongoing coronavirus pandemic.

The caption of the image reads, “USA, SEATTLE, WASHINGTON, 1985. Fred Hutchinson CancerCenter- Infant inside Laminar AirFlow Room protection from infection. The child has been irradiated prior to marrow transplant.”

We also found that the original photograph clicked by Burt Glinn is vertical, and one can see the mother in a standing position with her hands and face inserted into the laminar airflow box, whereas the image viral on social media is in a horizontal position. You can see the comparison here:

Conclusion

It is clear from our fact check that the photograph viral on social media, which shows a woman holding a child in her hands, is neither from Italy nor does it has any connection with coronavirus pandemic. The image was taken in 1985 at a cancer treatment center in Seattle, USA, by photojournalist Burt Glinn before the baby’s bone marrow transplant.

Sources

  • Google Reverse Image Search
  • Google Search

Result: Misleading

(If you would like us to fact check a claim, give feedback or lodge a complaint, WhatsApp us at 9999499044. You can also visit the Contact Us page and fill the form)

Authors

Continue Reading

Coronavirus

COVID-19 Patients Are Not Being Segregated On The Basis Of Religion; Media Outlets Falsely Report

Since the government has denied the allegations of segregation of COVID-19 patients on the basis of religion and the doctor whom the outlets claim to have spoken, alleges

Published

on

News outlets such as The Hindu, The New Indian Express, and others claimed that the COVID-19 patients in Gujarat are being segregated on the basis of religion at Ahmedabad Civil Hospital. The reports published by media outlets were further amplified by several verified and prominent Twitter handles.

Fact Check

As it is rightly said, the world is fighting a pandemic and an ‘Infodemic’, Indian media is justifying the statement in its truest sense. In the past few days, cases of misreporting by media outlets have seen a spike, besides a strict warning by the Supreme Court. Indian media was recently criticized for the religious profiling of COVID-19 cases in India but even that could not stop the media from reporting COVID-19 cases on the basis of the religion. 

The latest outlet to join the communal cacophony of Indian media is ‘The Hindu’ which is otherwise known for its quality journalism. The paper tried to undo the damage though by removing the ‘Hindu/Muslim’ words from its report after realizing they had misreported on the matter. 

The Hindu on 15th April carried a report titled ‘COVID-19 patients segregated on the basis of religion at Ahmedabad Civil Hospital, according to reports’. The report carried by ‘The Hindu’ is based on the alleged segregation of COVID-19 patients at Ahmedabad Civil Hospital. The report was later updated and certain changes were made to the report. 

Here’s what was in the initial report and what all changes were made to the report.

Note: ‘Red’ color stands for words removed in the updated report and ‘Green’ color for words added.

An archived version of the first updates report can be found here.

An archived version of the updated report can be found here.

Interestingly, the aforementioned ‘The Hindu’ report was updated within a few minutes after publishing. The original version of the above-mentioned report is not available on the web and it is nowhere specified in the report what was updated and when.

Another news outlet The Indian Express, which has a history of publishing reports through unverified sources, made the same claim as that by ‘The Hindu’.

An archived version of the first updated version of The Indian Express report can be found here.

The latest version of The Indian Express report can be found here.

The Indian Express in its report claims to have spoken to the Medical Superintendent of Ahmedabad Civil Hospital namely ‘Dr. Gunvant H Rathod’. The report further claims that Dr. Rathod told the publication, “Generally, there are separate wards for male and female patients. But here, we have made separate wards for Hindu and Muslim patients. (On being asked about the reason Dr. Rathod said) It is a decision of the government and you can ask them.”

The aforementioned report further claims that there are almost 150 COVID patients in the hospital, out of which, at least 40 belong to the Muslim community.

The report published by The Indian Express was further amplified by many prominent journalists and politicians such as Congress leader Priyanka Gandhi, TMC MP Mohua Mitra, India Today Journalist Rajdeep Sardesai and his journalist wife Sagarika Ghosh, Rana Ayyub, Kavita Krishnan, Prashant Bhushan, Sanjay Singh, Saba Naqvi, Swati Chaturvedi, Shama Mohamed, Alfons Lopez Tena, moneycontrol, Smitha Nair, Nirjhari Sinha, National Herald, Mitali Saran, Ali, Real Report, Ashok Swain, Man Aman Singh Chhina, Tarek Fatah, Jignesh Mevani, Ajit Anjum, Isaac Chotiner, Swaraj India, Khaled Beydoun, Lt Gen H S Panag (Retired), Seema Chishti, Rakesh Sharma, GK Zhimomi, Muzamil Jaleel, Kawalpreet Kaur, Karuna Nundy, Pooja Pillai, Snehesh Alex Philip, Avinash Dutt, Spandan Srivastava, Vimlendu Jha, Saif Ullah Khan, Omar R Quraishi, Niraj Bhatia, Bumbai Ki Rani, Paranjoy Guha Thakurata, Nishita Jha, Zafar Sareshwala, Suresh Mathew, Parmesh Shahani, Faraz Arif Ansari, Dushyant, Liz Mathew, Aamer Javeed and Debasish Roy.

We searched the social media accounts of the concerned hospital and we found the statement of the doctor, The Indian Express claims to have spoken to, has alleged that the outlet has misquoted him.

The statement of the doctor can be viewed below.

When we searched further, we found a tweet by the official Twitter handle of The United States Commission on International Religious Freedom where the body has condemned the segregation of the patients on the basis of religion.

Replying to the aforementioned tweet, Anurag Srivastava who is the official spokesperson of the Ministry of External Affairs, India, has suggested that the USCIRF  ‘stop adding religious color to India’s national goal of fighting the COVID 19 pandemic.’

Additionally, we found a tweet made by the Gujarat arm of Press Information Bureau which has denied the allegations levied against the concerned hospital.

Similarly, in a tweet, the Department of Information in Gujarat,, rubbished the claims of segregation of COVID-19 patients on the basis of religion. 

The Health & Family Welfare Department of the Gujarat Government has also clarified the issue in a Twitter thread.

Since the government has denied the allegations of segregation of COVID-19 patients on the basis of religion and the doctor whom the outlets claim to have spoken, alleges to be misquoted, here’s a list of questions that make the report carried by the two news outlets look suspicious.

  1. If Dr. Rathod said that the segregation is taking place on the orders issued by the government, did the outlets try to ask for a copy of the order? If yes, did they get the same? If yes, why was the copy of the order not mentioned in the report?
  2. The Indian Express claims to have spoken to Dr. Rathod and some of the patients as well, is there a video/audio proof for the same? If yes, why is the same not mentioned in any of the updated versions of the report? Since the Government has denied the acknowledgment of any segregation on the basis of religion, the best practice would be to produce the proofs of the conversations which according to the outlet took place inside the hospital.
  3. The Indian Express claims to have spoken to the district magistrate of Ahmedabad and the Deputy Chief Minister of Gujarat and both have categorically denied the acknowledgment of any such segregation. Now, since the outlet has not been able to produce a copy of the order, how did the outlet reach the conclusion that segregation has taken place based on an order issued by the government?
  4. In the report published by ‘The Hindu’, the outlet has mentioned that the said information was provided by a special correspondent, why did the outlet not ask for the proof of testimony of the patients or the statement made by the ‘anonymous doctor’ it has mentioned in the report?

Basis the statement of Dr. Rathod of Ahmedabad Civil Hospital and a clear denial of several government bodies, we reached the conclusion that the two outlets mentioned above, published a ‘False’ report which was later amplified by several verified Twitter handles. Also it is noteworthy that despite being called out by the government, both ‘The Hindu’ and ‘The Indian Express’, in spite of adding proofs to their respective reports, have merely updated the reports by adding the government’s denial. 

Sources

  • Google Search
  • Twitter Advanced Search

Result: False

(If you would like us to fact check a claim, give feedback or lodge a complaint, WhatsApp us at 9999499044. You can also visit the Contact Us page and fill the form)

Authors

Continue Reading

Copyright © 2020 NC Media Pvt. Ltd. All Rights Reserved.